Met trots presenteren we het programma voor de HB-HO studiedag op donderdag 13 maart 2025, op locatie Hogeschool Rotterdam. Iedereen die in het onderwijs (mbo, hbo of wo) of elders werkt met of voor de hoogbegaafde student is welkom. Bijvoorbeeld: studiebegeleiders, coaches, mentoren, docenten, onderwijskundigen, studieloopbaanbegeleiders, adviseurs, decanen, psychologen, beleidsmedewerkers, HB-coaches voor adolescenten en volwassenen, onderzoekers en academici.
PROGRAMMA STUDIEDAG 13 MAART 2025
Onder de flyer vind je de toelichting op de workshops, keynote en inspirerend verhaal. Het volledige programma van deze studiedag volgt. Aanmelden voor de studiedag kan via de hiernaaststaande button.
Let op: Bij aanmelding geldt een betalingsverplichting.
Keynote: Kiezen voor talent
Luk Dewulf
Luk Dewulf studeerde pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven. Hij verdiepte zich tijdens vele reizen naar de VS in de positieve psychologie, waarderend onderzoek en strengths based development. Hij is auteur van diverse boeken over talent en -burnout. Van zijn boek “ik kies voor mijn talent” verscheen in 2024 de 30ste druk . Luk is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland.
Gelukkig zijn en tegelijk resultaten om trots op te zijn. Dat is de focus van de lezing van Luk Dewulf. Die lezing is gebaseerd op het boek” ik kies voor mijn talent”  Wat is talent?  Hoe ontdek je je eigen talent? Hoe ontwikkel je het? Wat is het verschil tussen ‘talent’ en ‘talent in actie’. En wat is het verschil tussen een talent en een competentie? En waarom dat onderscheid essentieel is. Luk Dewulf brengt een boeiend verhaal met veel interactie, concrete voorbeelden en illustraties. En je ontdekt vast wel een aantal van je eigen talenten. Ben jij een bezige bij? Of een vertrouweling, een sfeervoeler, een planmaker of grenzenverlegger? Het zijn maar enkele van de 39 talenten uit ons referentiekader. 
Het boek "ik kies voor mijn talent" is voor mensen met hoogbegaafdheid vaak zeer herkenbaar. Zeker voor deze doelgroep is het ontzettend belangrijk om 'radicaal' te kiezen voor talent.
Inspirerend verhaal: Anders(om) denken, leven en leren.
Jean-Paul vertelt in de keynote over zijn werk en zijn ijn privé leven m.b.t. anders(om) zijn. Als groepswerker bij Atalanta ondersteunt hij (hoog)begaafde kinderen en jongeren zodat hun welzijn, ontwikkeling en maatschappelijke participatie binnen hun mogelijkheden tot bloei kunnen komen.
Talentbegeleider/groepswerker bij expertisecentrum Atalanta.
Jean-Paul van Loo
Workshops ronde 1
"Het vlammetje vinden: veerkracht en zingeving bij leerlingen ontdekken"
Joppe Bakens
Hoe help je een student om zijn innerlijke vlam (weer) te laten branden en veerkrachtig te zijn? Tijdens deze workshop neem ik je mee in mijn persoonlijke verhaal over de kracht van positiviteit en verbinding. Je ontdekt hoe je, door op zoek te gaan naar de positiviteit in de ander, kunt bijdragen aan de veerkracht en zingeving van jouw studenten.
We verkennen een aantal stappen die je direct na de workshop in kunt zetten om aan de slag te gaan met het zoeken naar dat ene vlammetje. Er is ruimte om te reflecteren op jouw ervaringen. Daarnaast delen we inzichten en verkennen we nieuwe manieren om je studenten te begeleiden in hun ontwikkeling. Want soms is dat wat een student het meest nodig heeft, een docent die hem écht ziet.
Laat je inspireren en ga naar huis met handvatten die je direct kunt toepassen in je eigen praktijk!
Joppe Bakens is lerarenopleider Engels bij Fontys en coach voor (top)darters. Hij heeft een passie voor het inspireren en begeleiden van studenten. Hij combineert ruim 19 jaar onderwijservaring met inzichten uit de sportpsychologie, opgedaan als voormalig Nederlands kampioen darten. Als opleider en coach helpt hij docenten en studenten om hun veerkracht te versterken en op zoek te gaan naar zingeving en motivatie. Zijn missie is om anderen te laten groeien door positiviteit en verbinding centraal te stellen. Naast zijn werk als lerarenopleider maakt hij de Vraag Bakens & Berkers Podcast (Spotify) waarin hij praat over positiviteit in het onderwijs en heeft hij een coachbedrijf waarmee hij sporters begeleidt om het optimale uit zichzelf te halen.
Bewust hoogbewust, op weg naar veerkracht
Iemand die hoogbegaafd is, is niet alleen hoogintelligent en hoogsensitief, maar ook hoogbewust. Dit laatste gaat over het geheel overzien, dus ook top-downdenken, zien hoe iets zou moeten zijn, over zingeving, gevoel van rechtvaardigheid e.d.. Dit kan allerlei effecten hebben zoals bv depressief worden als je ziet dat dingen niet gaan zoals ze zouden moeten gaan. James Webb schrijft hier ook over in zijn boek Searching for Meaning. In de workshop gaan we het hebben over wat hoogbewust zijn is, en hoe je hier meer bewust van kunt worden. Belangrijk voor je ontwikkeling hierin is ook lichaamsbewustzijn. In de workshop zullen we hier ook enkele oefeningen voor doen. Hoe meer je bewust bent van jouw manier van denken en zijn, hoe beter je kunt omgaan met zaken in en om je, en hoe groter je veerkracht wordt.
Ruur Boersma
Ruur Boersma was docent en studieadviseur aan Wageningen Universiteit, daarna zelfstandig coach en trainer, en de laatste tien jaar studentendecaan aan Wageningen Universiteit. In die laatste hoedanigheid heeft ze extra begeleiding voor hoogbegaafde studenten opgezet, met name het begeleiden van kleine gespreksgroepen. Ook was ze mede-initiatiefnemer van stichting HB-HO.
Veerkracht in een tweejarig vak in het Honours College
Eva van der Meer
Vanuit het Honours College van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Leiden kwam het verzoek aan ons om een vak te ontwikkelen rond de skill Veerkracht.
Na uitgebreid vooronderzoek hebben we gekozen voor 'Influence' als insteek. Hoe werkt beïnvloeding, wat beïnvloedt jou, wat wil jij beïnvloeden.
In deze workshop nemen we jullie mee in de opbouw van het vak, waarom we onze insteek en opbouw hebben gekozen en laten we jullie proeven aan de inhoud.
Simone Keijsers
 Eva van der Meer is Arbeids- en Organisatie Psycholoog, Trainer, Coach, Studiekeuze- en Loopbaan Adviseur en docent bij het Honours College aan de Universiteit Leiden. Eva is een bevlogen mens, die als focus heeft de ontwikkeling van mensen, hoe zij leren en waar zij het beste tot hun recht komen.
Simone Keijsers is Trainer, Coach, Hoogbegaafdheidsbegeleider en docent bij het Honours College aan de Universiteit van Leiden. Zij is ECHA expert in Gifted Education en mede oprichter en voorzitter van de Stichting Hoogbegaafd in het Hoger Onderwijs.
Coping voor hoogbegaafden
Coping: omdat het leren omgaan met stressoren concrete handvatten biedt voor een betere dag.
Bijna iedereen heeft te maken met stressoren die niet opgelost kunnen worden. Hoe we ook piekeren, oplossingen zoeken, in actie gaan of steun zoeken: het is wat het is. Onze pogingen om de wereld om ons heen aan te passen in de hoop zelf minder stress te ervaren eindigen regelmatig in nog meer stress! De psychologie heeft jarenlang in het teken gestaan van analyse, diepgang en introspectie maar nu is er al enige tijd meer aandacht voor concepten als afleiding, aandacht oefeningen, acceptatie en een lichamelijke ingang naar ontspanning. Hoogbegaafden ervaren de buitenwereld vaak intens, denken associatief en zijn zo zwaarder belast in de informatieverwerkingsprocessen. Het aanleren van copingstrategieën en ontwikkelen van een gezonde mindset kan hierbij een verschil maken.
Marije van Beilen
(Wouter Keitz)
Marije van Beilen is GZ-psycholoog en neurowetenschapper. In de GGZ en het Universitair Medisch Centrum Groningen werkte zij met, en deed zij onderzoek bij, mensen met medisch onverklaarde klachten en psychose. Hierbij had zij speciale aandacht voor het intrainen van copingstrategieën. Momenteel werkt Marije freelance met hoogbegaafde cliënten bij diverse psychologenpraktijken of GGZ instellingen. Ook geeft zij onderzoek supervisie aan psychologen in opleiding tot Klinisch Psycholoog, Maar, over coping gesproken, vooral geniet zij van een mooie groene dag in haar boshuisje met hond of kinderen en lekker eten.
Met veerkracht aan de slag
Marjon Weijs-Lijster
Hoe maak je mentale gezondheid (beter) bespreekbaar onder studenten én collega’s? En welke rol kunnen ervaringsverhalen daarin spelen? In deze workshop gaan we middels werkvormen ervaren en met elkaar in gesprek. We gaan onder andere aan de slag met een set praatkaarten die met studenten is ontwikkeld rondom het thema veerkracht. Ervaringen en gesprek worden afgewisseld met enige theorie. Meer dan over cognitie gaat het hier over affectieve aspecten van leren. En over de vraag; wat leef jij zelf voor?
Marjon Weijs-Lijster is lerarenopleider aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Een paar jaar geleden initieerde zij samen met een collega Project VeerKracht om mentale gezondheid beter bespreekbaar te maken onder studenten en collega’s. In het verlengde daarvan vraagt ze zich af hoe een veerkrachtige docent er uit ziet en hoe we veerkrachtige docenten kunnen opleiden. Ze is verbonden aan een hogeschoolbreed learning lab met als thema ‘sense of belonging’. Daarnaast is ze opgeleid tot docent ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid en zet ze eigen ervaringen met ontwrichting en herstel in in haar onderwijs.
HB in het MBO
Verkrijg unieke inzichten over het ondersteunen van hoogbegaafde studenten in het middelbaar beroepsonderwijs
Amber is medeoprichter en bestuurslid van stichting HB-HO. Daarnaast is ze werkzaam aan de Hogeschool Rotterdam. Als specialist begaafdheid is het haar missie om hoogbegaafde studenten op maat te begeleiden, in samenwerking met docenten, decanen en studieloopbaancoaches. Op dit moment gaat haar passie uit naar het mbo, want ook daar lopen hoogbegaafde studenten rond.
Amber Damen
Workshops ronde 2
"Het vlammetje vinden: veerkracht en zingeving bij leerlingen ontdekken"
Joppe Bakens
Hoe help je een student om zijn innerlijke vlam (weer) te laten branden en veerkrachtig te zijn? Tijdens deze workshop neem ik je mee in mijn persoonlijke verhaal over de kracht van positiviteit en verbinding. Je ontdekt hoe je, door op zoek te gaan naar de positiviteit in de ander, kunt bijdragen aan de veerkracht en zingeving van jouw studenten.
We verkennen een aantal stappen die je direct na de workshop in kunt zetten om aan de slag te gaan met het zoeken naar dat ene vlammetje. Er is ruimte om te reflecteren op jouw ervaringen. Daarnaast delen we inzichten en verkennen we nieuwe manieren om je studenten te begeleiden in hun ontwikkeling. Want soms is dat wat een student het meest nodig heeft, een docent die hem écht ziet.
Laat je inspireren en ga naar huis met handvatten die je direct kunt toepassen in je eigen praktijk!
Joppe Bakens is lerarenopleider Engels bij Fontys en coach voor (top)darters. Hij heeft een passie voor het inspireren en begeleiden van studenten. Hij combineert ruim 19 jaar onderwijservaring met inzichten uit de sportpsychologie, opgedaan als voormalig Nederlands kampioen darten. Als opleider en coach helpt hij docenten en studenten om hun veerkracht te versterken en op zoek te gaan naar zingeving en motivatie. Zijn missie is om anderen te laten groeien door positiviteit en verbinding centraal te stellen. Naast zijn werk als lerarenopleider maakt hij de Vraag Bakens & Berkers Podcast (Spotify) waarin hij praat over positiviteit in het onderwijs en heeft hij een coachbedrijf waarmee hij sporters begeleidt om het optimale uit zichzelf te halen.
Met veerkracht aan de slag
Hoe maak je mentale gezondheid (beter) bespreekbaar onder studenten én collega’s? En welke rol kunnen ervaringsverhalen daarin spelen? In deze workshop gaan we middels werkvormen ervaren en met elkaar in gesprek. We gaan onder andere aan de slag met een set praatkaarten die met studenten is ontwikkeld rondom het thema veerkracht. Ervaringen en gesprek worden afgewisseld met enige theorie. Meer dan over cognitie gaat het hier over affectieve aspecten van leren. En over de vraag; wat leef jij zelf voor?
Marjon Weijs-Lijster is lerarenopleider aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Een paar jaar geleden initieerde zij samen met een collega Project VeerKracht om mentale gezondheid beter bespreekbaar te maken onder studenten en collega’s. In het verlengde daarvan vraagt ze zich af hoe een veerkrachtige docent er uit ziet en hoe we veerkrachtige docenten kunnen opleiden. Ze is verbonden aan een hogeschoolbreed learning lab met als thema ‘sense of belonging’. Daarnaast is ze opgeleid tot docent ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid en zet ze eigen ervaringen met ontwrichting en herstel in in haar onderwijs.
Marjon Weijs-Lijster
De HB-cirkel van ontwikkeling: model om in gesprek te komen over veerkracht door
Marga Spaanjaars - van Gestel
DE hoogbegaafde student bestaat niet! De aangeboren talenten, de ervaring anders te zijn, de opvoeding en ontwikkeling spelen allemaal een rol. Aan de hand van het model ‘de HB-cirkel van ontwikkeling’ neemt Marga je mee in de voordelen die hoogbegaafdheid kan bieden, en de risico’s die in de ontwikkeling kunnen optreden. Met dit model in de hand kun je het gesprek met studenten aangaan, en samen onderzoeken wat hun kracht is en welke leer- of ontwikkelpunten er nog zijn. Elke hoogbegaafde student heeft daarin het eigen verhaal. Vanuit begrip en verwerking hiervan komen zij vaak zelf tot verrassende inzichten en stappen vooruit.
In de workshop geeft Marga uitleg bij het model, stelt prikkelende vragen en laat je ervaren hoe het is om anders te zijn.
Marga is haar loopbaan gestart als logopedist en heeft daarna diverse managementfuncties gehad. In 2010 is zij gestart als coach en trainer via haar bedrijf HET KAN ANDERS. Al vrij snel heeft zij zich gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en/of hoogsensitiviteit bij volwassenen en aanbod ontwikkeld via HB-trainingen. Marga begeleidt vaak via lichaamsgerichte en systemische coaching in combinatie met een kerntalentenanalyse. Deze begeleiding richt zich op persoonlijke ontwikkeling, loopbaanbegeleiding en herstel van energiebalans. Ook heeft zij veel workshops en trainingen verzorgd voor hoogbegaafden, met afgelopen jaar de lancering van het nieuwe model ‘de HB-cirkel van ontwikkeling’ en bijpassende onlinetraining.
Veerkracht in de Positieve Psychologie
In deze workshop aandacht voor kennis en tools uit de positieve psychologie die ons kunnen helpen om te gaan met de uitdagingen van het leven. Positieve psychologie, ook wel de wetenschap van geluk en welbevinden genoemd, richt zich op het versterken van veerkracht door het ontwikkelen van sterke punten, positieve emoties en betekenisvolle relaties. Voor hoogbegaafde volwassenen zijn er specifieke tips om veerkracht te vergroten, zoals het accepteren van hun unieke eigenschappen, het zoeken naar uitdagende doelen en het ontwikkelen van zelfcompassie. Leer beter omgaan met overprikkeling, verveling, frustratie, piekeren en stress. Deze workshop biedt praktische handvatten voor docenten, studentenpsychologen en studieloopbaanbegeleiders om zelf van te leren èn om door te geven aan studenten en collega’s.
En o ja, please do try this at home 😉
Agnes Schilder
Agnes Schilder is (toegepast) psycholoog, coach, trainer en docent aan o.a de Hanzehogeschool, NHLStenden en AOG School of Management. Haar belangstelling gaat uit naar de toegepaste, boeddhistische en positieve psychologie en hoogbegaafdheid bij volwassenen. Samen met andere organiseert ze sinds 2014 HB-cafés in Groningen (zie www.ihbv.nl). Agnes is onder de indruk van het effect van de positieve psychologie op mensen en organisaties en vertelt daar graag over. Voor meer informatie zie www.acttoo.nl en www.bovenhetmaaiveldcoaching.nl.
ACT en hoogbegaafd
De workshop ACT & Hoogbegaafdheid is een aanvulling op de workshop die Larinda Bok heeft gegeven op de landelijke studiedag HB-HO 2024. We benadrukken nogmaals waarom ACT (Acceptance and Commitment Therapy) een grote meerwaarde heeft kan hebben voor studenten met hoogbegaafde kenmerken en bieden een workshop aan die vooral praktisch is ingericht met een kennismaking met direct toepasbare handvatten passend bij de zes kernprocessen van ACT. Eerdere deelname aan de workshop van Larinda is niet nodig om aan deze workshop deel te nemen.
Rinske Kabout-Drenth
Rinske Kabout-Drenth is naast lerarenopleider aardrijkskunde werkzaam bij het expertisecentrum hoogbegaafdheid op Windesheim. Ze is RITHA/ECHA-specialist, trainer/coach en penningmeester van het landelijk netwerk HB-HO
Esther de Graaf
Esther de Graaf is studentendecaan bij Fontys Hogescholen en medeoprichter van het landelijk netwerk HB-HO.
Nicole van Aar-Heinsman
Nicole van Aar (PhD.) is werkzaam als rolhouder studiebegeleiding op Hogeschool Windesheim, Zwolle. Ze is ECHA-specialist Hoogbegaafdheid en medeoprichter van het landelijk netwerk HB-HO.
Veerkracht versterken: kleine acties, grote impact
Hoe kun je als docent, studentenbegeleider of decaan hoogbegaafde studenten ondersteunen in het
ontwikkelen van veerkracht? In deze interactieve workshop verkennen we hoe kleine interventies grote
veranderingen kunnen brengen in het welzijn en de ontwikkeling van deze groep studenten. Je leert over de
specifieke uitdagingen waarmee hoogbegaafde studenten vaak te maken hebben, zoals perfectionisme,
faalangst en onderpresteren, en krijgt praktische tools aangereikt om hen beter te begeleiden. Door middel
van inspirerende voorbeelden, korte theorie en interactieve oefeningen ga je direct aan de slag met
concrete strategieën die je morgen al kunt toepassen. Ontdek hoe je met kleine acties het verschil kunt
maken en hoogbegaafde studenten helpt sterker in hun schoenen te staan en het vinden van balans.
Sima Daoud is directeur van stichting iQ+, een organisatie die zich inzet voor passend onderwijs enondersteuning voor hoogbegaafden. Als ervaringsdeskundige en pleitbezorger voor gelijke kansen werkt Sima aan bewustwording en verbinding tussen ouders, onderwijs en hulpverleners. Haar persoonlijke ervaringen en kennis over hoogbegaafdheid met diversiteit en kansenongelijkheid staan centraal in haar werk. Met praktische oplossingen en een focus op talentontwikkeling biedt ze nieuwe perspectieven op de uitdagingen van hoogbegaafde leerlingen. Sima’s inspirerende en toegankelijke aanpak motiveert professionals om kleine acties met grote impact in hun praktijk te brengen
Sima de Bruyn - Daoud