28 januari 2021

Verslag 1online meeting voor begeleiders van hoogbegaafde studenten in het hoger onderwijs

31-10-2019

Verslag studiedag HB-HO

23 mei 2019

Verslag inspiratiemiddag

Verslag 1e Online Meeting op 28 januari 2021

Voor begeleiders van hoogbegaafde studenten in het hoger onderwijs

Toegevoegd op 17 februari 2021

 

Het Landelijk Netwerk HB-HO heeft afgelopen donderdag de eerste online meeting georganiseerd voor begeleiders van hoogbegaafde studenten in het Hoger Onderwijs. De doelstelling van deze bijeenkomst was het bieden van ruimte voor collegiale uitwisseling, ideeën uitwisselen, netwerken en tips&tricks delen. Vanuit het hele land (en België) waren 44 deelnemers van 20 instellingen uit zowel het HBO als WO aanwezig. De betrokkenheid van de deelnemers bij het welzijn van hoogbegaafde studenten was hartverwarmend en bemoedigend voor de toekomst.

In de verschillende breakoutrooms is er over onder meer de volgende onderwerpen van gedachten gewisseld: motivatie/demotivatie, hoe signaleer je hb studenten?, hoe krijg je beleid en draagvlak over hoogbegaafdheid in je organisatie, hoe begeleid je een hb student en hoe begeleid je een hb student in de klas? Op Padlets konden deelnemers later hun bevindingen kwijt. Ik noem er hier enkele: “

Goed om zoveel gelijkgestemden te ontmoeten met hetzelfde doel: HB uit het taboe trekken en studenten helpen te floreren!” “Fijn om over dit belangrijke onderwerp te spreken en zoveel ervaring te horen. Dit smaakt naar veel meer.” “Fijn om te zien dat we dezelfde vraagstukken hebben en dat we elkaar daarin kunnen ondersteunen. Door met elkaar door te praten kom je tot meer en diepere inzichten.”

Wensen van deelnemers waar wij als Stuurgroep mee aan de slag gaan: een kleine handgreep: “netwerk opbouwen/uitbreiden”, “nog meer kennis op al deze thema's: herkennen, begeleiden en in de organisatie meer voeten in aarde te laten krijgen”, “Best practices, tips en tops om HB studenten te herkennen en te begeleiden.”, “Passend onderwijs op de universiteit voor alle studenten.”, “Onderwijsontwerpcriteria voor HB-vriendelijk onderwijs”.

 

De 1e Online Meeting voor studenten was een groot succes!

Toegevoegd op 29 november 2020

 

Zo'n 55 studenten van 18 verschillende hbo's en uni's hebben elkaar vorige week donderdag, 26 november, online ontmoet. En voor een flink aantal studenten was het thuiskomen, zeiden zij.

De studenten hebben elkaar in breakout rooms tips gegeven over hoe het online les volgen beter te doen is, zoals "Oortjes in en via bluetooth de les volgen, en ondertussen actief bezig zijn (als de lesvorm dat toelaat natuurlijk)". Structuur, ritme en beweging creëren, zijn ook vaak benoemde tips. Zorgen voor een studiemaatje met wie je tijdens en/of na de les online/fysiek afspreekt, wordt ook benoemd, om jezelf gemotiveerd te houden.

 

Op de vraag "Wat biedt jouw hbo/uni aan voor hb studenten?" werd door de studenten (13 deelnemers!) van WUR enthousiast gereageerd: Zij hebben het Giftedness Project opgericht, voor en door studenten. Deze studenten organiseren meetings, spelletjes, lezingen en andere activiteiten. Bij decaan Ruur Boersma kunnen zij altijd terecht voor gesprekken en hulp/advies bij de invulling van het project.

Op de Universiteit Leiden organiseert Simone Keijsers meetings, waardoor deze studenten zich duidelijk gezien en gehoord voelen: Maar liefst 8 studenten waren aanwezig.

Veel hogescholen en universiteiten bieden een Honours Programme aan. Dit wordt door hb studenten gezien als mooie aanvulling voor sterke studenten, maar niet specifiek voor hb studenten. HB-HO heeft hier wellicht nog een mooie taak liggen.

Er zijn wel studentbegeleiders gespecialiseerd in hb studenten op de Fontys Hogescholen (Esther de Graaf), Zuyd Hogeschool (Lizette Colaris), Hogeschool Windesheim (Nicole van Aar) en Hogeschool Rotterdam (Amber Damen). Bij hen kun je terecht met hb-gerelateerde studieproblemen. En soms organiseren zij ook activiteiten. Maar... dit staat allemaal nog in de kinderschoenen...

Helaas biedt de rest van alle instellingen nog vrijwel niets aan.

 

En nu..?

De studenten hebben een Discord-groep gemaakt en een Whatsapp-groep.... duidelijk mag zijn dat deze gelijkgestemden elkaar graag blijven zien, spreken, inspireren en ondersteunen. Daarmee is onze missie al deels geslaagd, natuurlijk.

Wat HB-HO n.a.v. deze online meeting ook wil opzetten is een onderzoek naar de opleidingsbehoeften van deze doelgroep. Wij gaan in beraad hoe we dit zo goed mogelijk kunnen opzetten. Binnenkort meer nieuws hierover dus!

HB-HO is ook met Tweede Kamerlid Rudmer Heerema is gesprek: Op welke wijze kan de regering bijdragen aan betere begeleiding voor hoogbegaafde studenten? Rudmer heeft dit vol enthousiasme opgepakt! En in februari zullen wij bericht vanuit Den Haag ontvangen over de vervolgstappen. Spannend!

 

Ten slotte willen wij alle studenten bedanken voor jullie aanwezigheid en prachtige bijdragen. Zodra we een nieuwe datum hebben voor een 2e meeting, laten we dit weten!!

 

Doe mee aan het onderzoek van Fontys Hogescholen

Toegevoegd op 29 november 2020

 

Beste hb-hbo-student,

 

Hoe nieuwsgierig ben jij? In welke mate prikkelt jouw opleiding jouw nieuwsgierigheid?

Nieuwsgierigheid is een persoonskenmerk van hoogbegaafdheid en wordt de motor van het leren en een versneller van talentontwikkeling genoemd.

In het kader van het Fontys onderzoeksproject ‘Hoogbegaafde studenten laten floreren’ onderzoek ik hoe het aanspreken van de nieuwsgierigheid van hoogbegaafde studenten hen kan helpen floreren in het onderwijs. Hiervoor ontwikkelde ik in samenwerking met mijn collega-onderzoekers een vragenlijst waardoor je zicht krijgt op:

 

-       hoe nieuwsgierig jij bent binnen en buiten jouw opleiding

-       in welke mate jij jezelf herkent in zes verschillende dimensies van nieuwsgierigheid

-       welke factoren binnen de opleiding jouw nieuwsgierigheid stimuleren of dempen

-       in welke mate jij ruimte in het curriculum ervaart om jouw nieuwsgierigheid te volgen.

-       welke persoonlijke kenmerken en privé omstandigheden jouw nieuwsgierigheid dempen.

 

Het beoogde resultaat van dit onderzoek is de ontwikkeling van een docententool en training om de nieuwsgierigheid van hb-hbo-studenten beter te herkennen en aan te spreken.

 

Ben je benieuwd naar jouw eigen nieuwsgierigheid en ben je bereid om de vragenlijst in te vullen? Dan neem ik deze vragenlijst graag live bij jou af tijdens een teamsmeeting. 

Je kan je opgeven via danae.bodewes@fontys.nl, ik stem dan samen met jou een geschikt moment af voor het online interview dat ongeveer 1 uur zal duren.

 

Hartelijke groet,

Danae Bodewes

Fontys Hogescholen

 

 

Do. 28 jan. '21 Online Meeting voor studentbegeleiders

Samen met collega's uit het hele land kun je je ideeën, ervaringen en tips uitwisselen in breakout rooms, Natuurlijk met het oog op hoogbegaafde studenten. Zie agenda.

 

Stichting Hoogbegaafd over de studiedag van HB-HO te Zwolle

Gepubliceerd op 3 november 2019 door Martin van Elmpt

In dit artikel vertelt Martin van Elmpt hoe hij onze studiedag heeft beleefd.

 

HiQ Magazine (Mensa)

Nieuwsberichten, 10 november 2019, website

Karina Meerman schreef een mooi kort verslag over de Studiedag van HB-HO @Windesheim, Zwolle. Op deze dag kwamen ca. 50 collega's van 30 verschillende hbo's en universiteiten uit Nederland en België. 

 

HiQ Magazine (Mensa)

Editie #20 Najaar 2019

Thessa van Arde interviewde Amber Damen voor het magazine. Dit mooie gesprek verwerkte ze in een prachtig en positief verslag op p.12. Je kunt het gehele magazine hier downloaden. 

 

"Hoogbegaafdheid in WO" in NRC artikel

11 december 2019

Ons bestuurslid Ruur Boersma werd geciteerd in dit artikel over hoogbegaafdheid in het wetenschappelijk onderwijs. Ze geeft aan dat er in het wetenschappelijk onderwijs een misvatting bestaat dat hoogbegaafden vanzelfsprekend kunnen studeren. 

 

Interview met stuurgroeplid Amber Damen

Gepubliceerd op 7 mei 2019

Amber Damen, ons stuurlid is op 7 mei 2019 door Opleiden in Rotterdam voor de wereld van morgen geïnterviewd. Ze vertelt wat ze binnen de Hogeschool Rotterdam én landelijk via HB-HO doet voor bewustwording van hoogbegaafdheid in het hoger onderwijs. 

 

"WUR moet hoogbegaafdvriendelijker"

Gepubliceerd op 29 november 2019

Een groepje hoogbegaafde WUR-studenten is bezig met een project om de universiteit ‘hoogbegaafdvriendelijker’ te maken. Want het klinkt misschien gek, maar ook die groep studenten loopt vaak tegen dingen aan op de universiteit. Lees hier meer.